Liveshopping är det senaste inom e-handel

Liveshopping erbjuder kunden anonymitet och samtidigt möjlighet att engagera sig i en säljupplevelse. Särskilt om presentatören är duktig och medryckande.

E-handeln är här för att stanna. Åtminstone tills det dyker upp något ännu mer tekniskt avancerat alternativ som vi ännu inte kan föreställa oss. Fram tills dess så utvecklas dock e-handeln alltmer. En grej inom denna handel, som känns väldigt ny och spännande, även om konceptet egentligen funnits ett tag, är live shopping.

Live shopping fick ett rejält uppsving under coronapandemin, eftersom det var det bästa sättet att erbjuda kunderna en säljupplevelse som så långt som möjligt liknande ett fysiskt besök i butik. Detta utan minsta risk för smittospridning.

Liveshopping ger mer än ett blasé butiksbiträde

På många sätt kan live shopping faktiskt till och med ge kunden mer än ett fysiskt besök i butik. Vi svenskar är ganska dåliga på att ta hjälp av expediter. Om vi behöver hjälp med tekniska prylar kanske vi gör det, men när det gäller shopping av till exempel kläder så är vi snabba med att säga “nej tack, jag tittar själv”. Vi klarar liksom inte riktigt av den situationen.

Vid live shopping blir kunden mer anonym och syns inte där denne sitter hemma vid skärmen. I och med det så vågar kunden att ställa frågor och blir mer engagerad i hela upplevelsen. Särskilt gäller det förstås om företaget anlitar en riktigt bra presentatör, såsom en influencer. Denne har en framtoning som kan skilja sig rejält från ett blasé butiksbiträde.

10 Nov 2022