Magasinering för privatpersoner

Du kanske inte tänker på det, men även din vardag handlar extremt mycket om logistik. Du ska exempelvis ta dig mellan hemmet och jobbet och det innebär en god planering som du själv måste sköta om. En planering som ofta sker av gammal vana – men där du ändå bör vara förberedd på att hitta alternativa lösningar. Vad händer om vi adderar några länkar i din logistiska kedja och säger att du exempelvis ska hinna lämna dina barn på dagis, där du ska hinna med att handla efter jobbet och där du har ett ärende – besöka en skräddare – som även det måste pressas in?

 

Som sagt, du planerar hela tiden och därmed så är också logistiken något som du – förmodligen omedvetet – hela tiden stöter på i vardagen. Vi ska här ge ett väldigt bra exempel på då detta ställs på sin absoluta spets i det privata livet och där man verkligen får bekänna färg. Nämligen vid en flytt och där vi ska peka lite på de hjälpmedel som finns och som kan underlätta logistiken vid en sådan. För hur ser egentligen en flytt ut? Vi radar upp de vanliga punkterna.

  • Du packar ditt bohag och dina tillhörigheter.
  • Du hyr ett transportmedel.
  • Du bär. Du transporterar. Du bär återigen.
  • Du avslutar med att städa ur din gamla bostad och lämnar nyckeln till de nya ägarna.

Inga oklarheter i detta. Så ser gängse flytt ut; men om vi adderar några saker så blir det hela betydligt svårare och hinder som måste besegras dyker upp. Vi visar dessa:

  • Du har hela tiden klockan emot dig; en flytt ska ofta ske under en helg och det handlar om både om ett tungt jobb rent fysiskt och även rent mentalt (stress, press, irritation).
  • Saker dyker upp. En trafikolycka! Skåpbilen du hyrt har en punktering! Skåpbilen är dubbelbokad!
  • Du får inte plats med allt.

Samtliga dessa punkter riskerar att torna upp sig som stora moln på din himmel och det är det som logistik i det stora handlar om. Kan man direkt identifiera ett problem och hitta en alternativ lösning – ja, då ger man sig själv också större chanser att lyckas; exempelvis vid en flytt. Den senare punkten vi berörde ovan – att du inte får plats med allt – är något som ofta drabbar personer (i synnerhet i storstäder) som ska flytta från två olika hushåll till ett gemensamt. Man har två uppsättningar av allt, möbler, porslin, tavlor, lakan, sängar och så vidare och här ställs man således inför ett dilemma.

Spara? Slänga? Sälja? Ge bort? Att man vill spara sina egna möbler och saker behöver inte ha något sentimentalt skimmer över sig: saker som inte får plats kan mycket väl ha en plats i nästa- eller nästnästa hushåll och de kan dessutom ha ett ekonomiskt värde. Lösningen? Ja, det är väl bara att använda ett förråd? Inte nödvändigtvis; ett förråd är kallt, det är fuktigt, det är trångt (saker nöts mot varandra) och det är i många fall ett säkert kort för en inbrottstjuv att besöka då tillfället uppenbarar sig (en olåst portdörr, en granne som är godtrogen). Kort och gott; även om det skulle vara så att det finns ett tillgängligt förråd så kommer detta alternativ att ha stora brister som måste vägas in.

Finns det då något annat alternativ? Ja, och vi ska titta närmare på vikten av att kunna ta hjälp vid sin egen logistik. Vi nämnde transportmedel i samband med en flytt och hyrandet av ett lämpligt sådan. Den externa hjälpen, den behöver dock inte stanna vid skåpbilen – nej, man kan anlita en flyttfirma, man kan låta en städfirma sköta flyttstädningen och man kan exempelvis – som vid fallet av för mycket saker/för lite plats – låta magasinera sina föremål och de möbler som just för tillfället inte får plats.

 

Magasinering är intressant och något som många inte tänker på; man är dels inte medveten om att tjänsten finns och är man det så tar man för givet att tjänsten i fråga är dyr och/eller osäker. Vi hävdar motsatsen och vi tänkte genom några punkter påvisa varför vi är av den åsikten.

Det finns billig och säker magasinering

Punkterna vi utlovade ser ut som följer och där vi, helt enkelt, säger: här är anledningarna till varför du ska överväga magasinering vid din nästa flytt!

  • Billigt: det kostar inte så mycket att hyra ett förråd och en tumregel som gäller är att ju längre bort från centrum du kommer – desto billigare blir det. Du hyr dessutom per kvm och genom smart packning (något som företagen inom magasinering ofta kan bistå med) så kan du också maximera utrymmet.
  • Säkert: lokalerna övervakas dels av kameror och dels också av väktare. Ditt förråd kommer att ha en kod eller en nyckel som enbart du har tillgång till.
  • Säkert x2: att lokalerna håller en lämplig temperatur gör att de föremål du ställer in hålls intakta. Du kan således förvara skivor, tavlor och möbler med gott samvete – saker som annars är extremt känsliga för exempelvis fukt.
  • Flexibilitet: En del företag sköter transporten mellan hem och lokal och där du således inte behöver engagera dig i denna – ibland tidskrävande – process. Ett exempel på denna flexibilitet är att du exempelvis får en container hemkörd och där du packar denna själv och där företaget därefter kör den till den lokal du hyrt.