Smarta lösningar underlättar kundbemötande

Hur ser den vanliga bilden av en tandläkarmottagning ut egentligen? De flesta bygger upp denna som en ganska trist företeelse där allt från väntrum till själva behandlingen/undersökningen är något som man inte direkt gör några segergester åt.

Det senare är förståeligt; ingen vill gå till en tandläkare då man ofta får ont på något sätt. Munnen är känslig och att ligga helt exponerad med öppen mun, se en tandläkare böka runt med vassa instrument och där en stark lampa framkallar svett i pannan är något som - faktiskt - kan leda till rena fobier.

Tråkigt - men nödvändigt; ställer man in sina besök hos en tandläkare i exempelvis Solna eller Sundbyberg så kommer man också att få större problem på halsen och även högre kostnader.

Tandläkare idag inreder för ökad trivsel

Och: den andra frågan har blivit bättre. De flesta tandläkarmottagningar har arbetat hårt med att inreda för kunden och för att ge denne ett så pass bra mottagande och upplevelse som möjligt. Rent praktiskt så är det gamla väntrummet - trista bänkar klädda i sprucken galon, gamla tidningar, mycket folk och en tavla där respektive nummer räknas upp - ett minne blott.

Logistiken kring ett tandläkarbesök har förenklats och det handlar till mångt och mycket om att man kan använda sin mobil på ett tydligare sätt. Det finns ingen anledning att sitta och trängas bland alla andra idag - ett sms kan visa hur många minuter det är kvar, om någon försening förekommer eller om det i övrigt finns någonting som kan vara värt att veta.

Kommunikationen är avsevärt mycket bättre idag gällande denna bit och det gör skillnad. Vet du som patient att du har en tid hos en tandläkare i Solna klockan 12.00 och får ett meddelande om en försening så kan du välja att uträtta andra ärenden istället för att sitta och låta timmarna (en överdrift) gå inne på mottagningen. Och, skulle du göra det så är det ändå ingen kris sett till alla bekvämligheter som finns: bekväma soffor, fräscha färger, tv, uppdaterade tidningar och gratis Wi-Fi. Jämför det med gamla tidens besök hos Folktandvården.

Bättre samarbeten ger bättre chans till snabb vård

Vi ska även nämna de tätare band som finns mellan olika mottagningar. Att vi ovan nämnde Sundbyberg och Solna var ingen slump och till dessa orter kan vi även addera exempelvis Bromma och Stockholm. Det finns tandläkare som utvecklat starka relationer mellan varandra - och där alla gynnas och hjälper varandra.

Om en mottagning har fullt för tillfället så kan man erbjuda hjälp hos en annan. Skulle du drabbas av en akut skada så kan en tandläkare i Solna direkt hänvisa dig till en akut tandläkare i exempelvis Bromma och direkt få den hjälp du behöver; något som kan vara avgörande i frågan om din tand går att rädda.

Det här är enbart av godo. Som patient så har vi vissa krav idag - i och med den tekniska utvecklingen i övrigt - och att tandläkare kan möta dessa är något positivt. Här kan man direkt dra paralleller till övriga vård: hur vore det om även exempelvis vårdcentraler såg över sina verksamheter och förbättrade både sin egen och sina patienters logistik?

7 dec 2018