Säljare och logistiken för att nå kunderna

Logistik handlar om mer än att bara transportera en vara mellan punkt A och punkt B och att lösa alla utmaningar som finns mellan punkterna i fråga, Vi menar att logistik även kan handla om den dagliga handeln och där man kan börja med en fråga. Hur kan man som säljare nå sina kunder?

Vi kan säga att du har ett företag som säljer en produkt - en ny typ av elcykel - som har en överlägsen prestanda jämfört med konkurrerande modeller. I och med detta är du också trygg med att den kommer att bli en storsäljare - men du har svårigheter att hitta kunderna. Det talande i detta är nämligen att du har en blygsam budget för annonsering och marknadsföring. Det är den rena logistiken, enligt oss.

Som köpare så kommer man att falla för riktad reklam och där företag tänkt ut lösningar som ska tilltala och väcka en köplust - finns ingen sådan logistik: annonser, reklam på tv, radioreklam och så vidare så finns heller ingen chans att man kommer att köpa. En enkel filosofi och logik. Men, med den tydlig skillnad i att logistiken mellan köpare och säljare kommit att ändras. Detta tack vare internet och de sökmotorer vi idag använder. Idag så söker kunden aktivt efter tjänster och produkter och man gör detta primärt genom Google.

En SEO-byrå ger dig bättre möjligheter

På många sätt är detta schysstare och mer hälsosamt. Företag med störst kassa för marknadsföring blir inte automatiskt kundens förstaval. Nej, genom att man söker efter en tjänst - exempelvis Elcykel - och ort - Stockholm - så kommer också urvalet att begränsas.

En begränsning som sker utifrån relevans och där Google - genom avancerade algoritmer - kan framhäva vissa företag och på samma sätt sortera bort de företag och tjänster som bedöms som irrelevanta för kunderna. Här kan en skicklig SEO-byrå göra stor skillnad då de förstår sig på algoritmer och vet vad som är relevant att framhäva för sina kunder. Du säljer en elcykel och vad vill då kunderna veta: utseende, prestanda, pris, batteritid, hållbarhet och så vidare.

Man vill inte veta att just din elcykel - utan vidare förklaring - bara är bäst och där detta endast belyses med hjälp av pladder och stora bilder. Sökmotoroptimering är en typ av marknadsföring som underlättar logistiken mellan köpare och säljare och där villovägar - sämre produkter och tjänster - blir svårare att hitta. En mer rättvis tjänst som kostar mindre pengar att använda. En SEO-byrå är billigare än en renodlad reklambyrå.

Läs mer på https://www.defiso.se.

11 okt 2018